E ceva ce nu înţeleg

Să încep cu începutul.

De la an la an, sărbătorile astea preluate din Occident capătă tot mai mare amploare. Am înţeles treaba cu Halloween-ul, când toţi se costumează şi, mai nou, umblă din uşă în uşă cu celebra frază “Trick or treat?”. Avem şi noi sărbătoarea de Sfântul Andrei care e cam acelaşi lucru. Noi umblăm cu trick or treat de Halloween dar am uitat de tradiţiile de Crăciun sau de Anul Nou, când se mergea cu colindul sau cu uratul.

Am înţeles, de asemenea, şi treaba cu Valentine’s Day, când îndrăgostiţii nu-şi mai găsesc locul prin magazinele pline de inimioare roşii sau tot felul de chestiuţe care vor să fie acel cadou special pentru persoana iubită. Vorba aia, nu putem dărui un cadou şi nu putem arăta cât de mult îl/ o iubim decât de Valentine’s Day. În rest, ce mai contează? Avem şi noi Dragobetele, dar cine mai ştie de sărbătoarea iubirii populare? Cine mai ştie de tradiţiile din 24 februarie sau de zicala „Dragobetele sărută fetele„? Eh, cât timp avem sărbători din America, nu mai contează tradiţia românească.

Un lucru însă nu l-am înţeles. Iubesc Crăciunul, e sărbătoarea mea preferată, atmosfera sărbătorii îmi induce o stare de visare şi de linişte. Îmi place să ascult şi colinde în preajma sărbătorilor de iarnă şi îmi place să văd tot felul de ornamente de Crăciun prin magazine. Dar chiar nu înţeleg de ce trebuie să se împodobească bradul şi să se scoată de la naftalină toate podoabele de Crăciun şi să fie plasate în geamurile magazinelor încă de pe acum, vorba aia, exact pe 1 noiembrie. Şi nu înţeleg de ce în supermarketuri erau globuri şi ghirlande scoase la vânzare încă de la jumătatea lui octombrie. Treceam azi cu RATB-ul pe Dorobanţi şi e pe acolo un magazin cu accesorii pentru casă. Şi când mă uit mai atentă, vânzătorii erau cocoţaţi pe scări, împodobeau bradul şi puneau instalaţie în geamuri. Săptămâna trecută, pe Magheru, câteva magazine aveau deja instalaţia de Crăciun aprinsă în geamuri. Mâine-poimâine vom asculta colinde în mall-uri. Am auzit că aşa se întâmplă în Occident, pe 1 noiembrie “se dă startul” sărbătorilor de iarnă cu tot ceea ce presupun ele.

Păcat. Se pierde spiritul sărbătorilor şi când vom ajunge în decembrie, deja vom fi sătui să vedem atâtea lucruri legate de Crăciun. Nu ne mai băgaţi pe gât spiritul sărbătorilor! Personal, vreau să simt farmecul Crăciunului atunci când trebuie, adică începând cu 1 decembrie, abia atunci intri cu adevărat în atmosfera sărbătorilor de iarnă.

Vreau să nuanţez faptul că NU sunt împotriva sărbătorilor şi obiceiurilor preluate de la străini, dar mai păstraţi, fraţilor, şi spiritul românesc!

Lasă un răspuns

